Spisebord

Godt hjem med godt lys

God og riktig belysning er avgjørende for mange gjøremål i boligen. De færreste er allikevel klar over at dårlig belysning kan ha uheldige konsekvenser for langt mer enn strømregningen. 

Facebook Twitter LinkedIn Email
10 tips for god hjembelysning
1. Bruk dagslyset!
Slipp dagslyset inn i alle mørke kriker og kroker i boligen. Dagslyset er vår mest bærekraftige lyskilde.
2. Planlegg etter funksjon og behov
Kjøkken og bad trenger god allmennbelysning, mens det i stuen kan være nok med en lun effektbelysning.
3. Naturlig fargetemperatur på badet
Belysningen på baderommet skal gjengi naturlige former og hudfarger. Dette er særlig viktig ved speilet. Det naturlige dagslyset vil gjengi farger mer naturlig enn kunstig belysning.
4. Mørke farger «stjeler» lys
Boligens innredning kan ha mye å si for hva slags belysning som trengs. Lyse farger reflekterer både dagslys og kunstig belysning i en høyere skala.
5. Dimming, dimming, dimming!
En belysning tilpasset ulike brukssituasjoner bør være dimbar, og på den måte kan ett og samme rom være tilpasset ulike brukergrupper i ulike situasjoner.
6. LED-pærer gir like «god» belysning som halogen-pæren.
Dagens LED-lyskilder kommer i varmhvite nøytrale fargetemperaturer.
7. Legg vekk skjermer om kvelden!
Skjermer fra pc, nettbrett og smarttelefoner forstyrrer søvnrytmen. Disse skjermene gir fra seg et blålig lys, noe vår medfødte døgnrytme assosierer med det skarpe morgenlyset. Det anbefales at skjermer legges bort minst to timer før leggetid. Skal du allikevel bruke skjerm anbefales det applikasjoner med mulighet for «night mode».
8. Ikke glem belysningen utendørs
Utendørsbelysningen skal sørge for at uteområdene er trygge å oppholde seg i. Belysningen utendørs kan også sørge for hygge og kos sene sommerkvelder, og i tillegg gi en hyggelig utsikt innenfra.
9. Eldre trenger mer lys
Med alderen får vi økt behov for mer lys. Bruk fleksible lamper med individuell innstilling.
10. Unngå blending
Blanke overflater gjenspeiler lyset mer en matte overflater. Unngå lamper hvor lyskilden synes direkte ved blanke overflater.

Dårlig belysning kan ha uheldige innvirkninger på både humør og trivsel, og ikke minst synes på energiforbruket. De fleste boliger kan enkelt redusere 40-50 % av energiforbruket til lys, og samtidig få bedre belysning. Det handler om å ha rett belysning, på rett sted – til rett tid.

Les også: Belysning i boligen – kurset for deg som ønsker å gjøre mest ut av boligbelysningen!
 
Denne artikkelen er basert på oppslagsverket ”Godt lys i boligen”, utgitt av Lyskultur – og skal bevisstgjøre og inspirere nordmenn til å gjøre mer ut av boligbelysningen.  
 
Profesjonelle lysdesignere og belysningsplanleggere er opptatt av at funksjonsbelysningen skal være tilpasset de ulike brukssituasjoner i et område eller rom. En spisestue kan enkelt fungere som et kontor med høy belysningsstyrke på dagtid, og forvandles til et område med lun atmosfære på kveldstid. Det er ingen fasit på hvordan en bolig skal belyses, og én løsning kan være like god som en annen.

Bruk dagslyset!

Dagslyset er vår mest bærekraftige lyskilde og er i dynamisk endring gjennom døgnet, og er med det vår viktigste eksterne tidsangiver. Dagslys har positive innvirkninger på både helse, humør og trivsel, langt mer enn hva de fleste er klar over. Slipp dagslyset inn i alle kriker og kroker av hjemmet. På denne måten reduserer du ikke bare boligens energiforbruk, men tillater også det naturlige lyset plass i boligen.

Dagslyset har en optimal fargegjengivelse, og er tillegg vår primære kilde til D-vitamin. En stor del av arbeidet med belysning i hjem og på arbeidsplass tar sikte på å tilpasse det elektriske lyset til det naturlige dagslyset.

Lysdesigner Richard Kellys tre prinsipper for lys:

  • Allmennbelysning: lys for dagligdagse gjøremål
  • Effektbelysning: lys som fremhever spesielle trekk i omgivelsene
  • Dekorasjonsbelysning: lys som gleder øyet

Tilpass bruk og funksjon

Har du lite med plass har du sannsynligvis behov for å tilrettelegge for ulike brukssituasjoner i ett og samme rom. Et tips er derfor å passe på å ha en god allmennbelysning som fundament, med effektbelysning som kan reguleres ved behov. Slik vil kjøkkenbordet kunne ha en lun atmosfære ved måltider, og i tillegg kunne benyttes som arbeidsplass ved behov.
 
Dekorasjonsbelysning kan gjøre underverker for et rom, område eller objekt. Dette kan enten være en pendellampe eller lysekrone, eller for eksempel et kunstverk som vies spesiell oppmerksomhet via belysningen.

Hjemmets viktigste rom

Kjøkken.pngKjøkken og bad er områder i boligen som har behov for god allmennbelysning. Kjøkkenet er et av hjemmets viktigste rom, med behov for godt arbeidslys. Kjøkkenbelysningen skal helst komme fra flere lyskilder, da kun én lyskilde fra tak kan føre til unødvendige skygger som kan være forstyrrende for matlagingen.

Ved spisebordet kan man gjerne benytte en pendellampe plassert ca. 55-70 cm over spisebordet for å skape en lun og hyggelig atmosfære. For å sikre en fleksibel belysning kan det være lurt med pendler som kan senkes og heves, og slik tilpasses ulike brukssituasjoner.

På badet

Baderomsbelysningen skal gjengi naturlige former og hudfarger, som er særlig viktig ved speilet. Aller helst bør baderommet ha så mye dagslys som mulig, da dagslyset gir den mest riktige og naturlige fargegjengivelsen. Hud og ansikt fremstår mer naturlig i dagslyset.

Baderom2.jpg

På badet kan det være lurt å bruke en taklampe som fordeler lyset godt. Ved speilet bør man ha lyskilder plassert fra begge sider for å gi et mer nøyaktig lys. Et godt belyst bad gjør det enklere og mer effektivt å gjøre rent, i tillegg til å se vannsøl på gulvet.

Et lyst interiør med lyse farger gjør at lyset reflekteres mer effektivt, både på veggfliser og i taket.

Husk at baderomsbelysningen må være godkjent for bruk i våtrom. Her kan det være lurt å spørre om hjelp hos din lokale forhandler eller elektriker.

På soverommet

Vi tilbringer en god del av døgnets timer på soverommet, og det er derfor viktig med en belysning som gir en følelse av komfort og trivsel. På soverommet er det viktig å regulere for både dagslyset og den kunstige belysningen. Det kan gi en hyggelig og behagelig oppvåkning å slippe dagslyset inn om morgenen.
 
Effektbelysningen på soverommet bør være leselamper over sengen og belysning av garderobe og klesskap. Ved bruk av leselamper kan det være lurt å benytte seg av en lampe som gir ”varm” belysning, fordi et kaldere lys kan forstyrre nattesøvnen. Ved dobbeltseng bør leselampene monteres godt atskilt fra hverandre, slik at man unngår å forstyrre den andre personen i sengen.
 
Det anbefales også å unngå skjermbruk før leggetid, da det blålige lyset fra skjermer kan påvirke nattesøvnen.

Velg langsiktige løsninger

Energieffektiv belysning i hjemmet kan redusere ditt årlige energiforbruk kraftig. Det kan derfor være lurt å installere en belysningsløsning som kan vare over tid, og som kan tilpasses funksjon og behov.

Med alderen får man økt behov for mer og bedre lys. Det er derfor viktig med en fleksibel belysning tilpasset ulike brukergrupper, og vil derfor lønne seg med en belysning som kan styres. Det finnes flere gode lysstyringssystemer for hjemmet, enten ved en vanlig dimmer, eller moderne teknologi som lar deg styre lyset via smarttelefonen.

Hva slags belysning er rett for deg?

Ta deg tid til å tenke over hva slags belysning du ønsker, hvor lyset skal plasseres, og hva det skal brukes til. Her er det tre forhold det er viktig å bemerke seg; hvilken lyspære du ønsker deg, til hvilken lampe, og hvor den skal plasseres. I tillegg til dette skal lyset tilpasses rommet det plasseres i.
 
Ved innendørs belysning er det vanlig å velge ut i fra tre typer lyskilder; halogen, lysrør/sparepærer og lysdioder (LED).
 
Halogenpærene er mer effektive enn de gamle glødepærene, og har tilnærmet like lystekniske egesnkaper. Halogenpæren gir god fargegjengivelse og har en varm fargetemperatur, men har kort levetid sammenlignet med LED. Energieffektiviteten ved halogenpæren er lav sammenlignet med både LED og lysrør. Den har allikevel vært foretrukket ovenfor LED på grunn av dens varme farge.
 
Lysrør, også kalt lysstoffrør, er gassfylte glassrør med godt lysutbytte. De har lang levetid, med god fargegjengivelse og er relativt rimelige i drift. Ulempen ved lysrør er en forsinket tennetid, innhold av kvikksølv, UV-stråling og lav fargekvalitet. Den vanligste type lysrør brukt i hjemmet er sparepæren. Ved bruk av sparepærer bør en passe på at de kan dimmes, dersom dimmer er installert.

LED-pæren er en robust lyskilde med svært lang levetid, som gjør at den gjerne blir foretrukket fremfor halogenpæren. LED-pæren gir et svært godt lysutbytte, har lang levetid, og fås i forskjellige fargetemperaturer. LED-pæren har ofte en noe kaldere fargetemperatur enn halogenpæren og lysrør, og er dyrere ved innkjøp. Det kan allikevel vise seg å være kostnadseffektivt over tid på grunn av den lange levetiden. Det kan være store kvalitetsforskjeller på LED og det anbefales at omskiftning til LED gjøres i samråd med en profesjonell for å sikre feilfri funksjon. 
 
Uansett hva slags type lyskilde du velger, er det viktig at lyset tilpasses dine behov. Husk å tenke langsiktig når det gjelder lys, og planlegg lyset etter funksjon og behov. God og riktig belysning gir merverdi, er energieffektivt, og øker trivsel og velvære.

Denne artikkelen er basert på oppslagsverket "Godt lys i boligen", utgitt av Lyskultur. 

10 tips for god hjembelysning
1. Bruk dagslyset!
Slipp dagslyset inn i alle mørke kriker og kroker i boligen. Dagslyset er vår mest bærekraftige lyskilde.
2. Planlegg etter funksjon og behov
Kjøkken og bad trenger god allmennbelysning, mens det i stuen kan være nok med en lun effektbelysning.
3. Naturlig fargetemperatur på badet
Belysningen på baderommet skal gjengi naturlige former og hudfarger. Dette er særlig viktig ved speilet. Det naturlige dagslyset vil gjengi farger mer naturlig enn kunstig belysning.
4. Mørke farger «stjeler» lys
Boligens innredning kan ha mye å si for hva slags belysning som trengs. Lyse farger reflekterer både dagslys og kunstig belysning i en høyere skala.
5. Dimming, dimming, dimming!
En belysning tilpasset ulike brukssituasjoner bør være dimbar, og på den måte kan ett og samme rom være tilpasset ulike brukergrupper i ulike situasjoner.
6. LED-pærer gir like «god» belysning som halogen-pæren.
Dagens LED-lyskilder kommer i varmhvite nøytrale fargetemperaturer.
7. Legg vekk skjermer om kvelden!
Skjermer fra pc, nettbrett og smarttelefoner forstyrrer søvnrytmen. Disse skjermene gir fra seg et blålig lys, noe vår medfødte døgnrytme assosierer med det skarpe morgenlyset. Det anbefales at skjermer legges bort minst to timer før leggetid. Skal du allikevel bruke skjerm anbefales det applikasjoner med mulighet for «night mode».
8. Ikke glem belysningen utendørs
Utendørsbelysningen skal sørge for at uteområdene er trygge å oppholde seg i. Belysningen utendørs kan også sørge for hygge og kos sene sommerkvelder, og i tillegg gi en hyggelig utsikt innenfra.
9. Eldre trenger mer lys
Med alderen får vi økt behov for mer lys. Bruk fleksible lamper med individuell innstilling.
10. Unngå blending
Blanke overflater gjenspeiler lyset mer en matte overflater. Unngå lamper hvor lyskilden synes direkte ved blanke overflater.

Nyhetsbrev

Skriv din e-post i feltet nedenfor for å melde deg på nyhetsbrev fra Lyskultur.