kon-tiki (30 of 58)

Oppgradert lys i Kon-Tiki Museet

Thor Heyerdahl er en av historiens mest kjente oppdagere. I 1947 krysset han Stillehavet på balsaflåten Kon-Tiki og fire år senere vant han Oscar for sin dokumentarfilm om ekspedisjonen. Senere gjennomførte han lignende ekspedisjoner med sivbåtene Ra, Ra II og Tigris, hvor han også formidlet et sterkt engasjement for miljø og verdensfred. Heyerdahl sto i tillegg for viktige arkeologiske utgravninger på Galapagos, Påskeøya og Túcume.

Facebook Twitter LinkedIn Email

Kon-Tiki Museet på Bygdøy i Oslo har samlet historiene om Thor Heyerdahl og inneholder gjenstander fra Heyerdahls verdenskjente ekspedisjoner, den originale Kon-Tiki-flåten og sivbåten Ra II. Belysningen i avdelingene som rommer Kon-Tiki, Ra, Påskeøya samt auditoriet er rehabilitert. De andre avdelingene er ikke rehabilitert ennå.

Den eksisterende belysningen ble satt i drift sammen med ny utstilling i 2007. Halogenlamper og parkanner med glødepærer har gitt museet godt merkbare kostnader for drift og vedlikehold. Et dynamisk og farget lys som simulerte lysets døgnrytme fungerte også etter hvert dårlig i sammenheng med utstilingene, og det reduserte publikums opplevelse fremfor å øke den. På bakgrunn av dette ville museet gjøre endringer.

– Det nye lysdesignet skal legge til rette for opplevelse og undring, slik at publikum på egen hånd kan følge Thor Heyerdahls oppdagelser i form av sin egen lille ekspedisjon i museet. Det nye lysdesignet skal gi utstillingen og museet et godt løft, og sørge for reduksjon av drifts- og vedlikeholdskostnader. Lyset i utstillingene skal underbygge museets formidling av tekster, markere og aksentuere objekter, rom og romelementer, og lede publikum gjennom utstillingen, sier lysdesigner Lorang Brendløkken i Kyndill AS. Firmaet byttet navn fra Redlight Design tidligere i år. 

– Lys og fravær av lys er bevisst brukt for å skape kontraster og skygger som levendegjør og skaper stemninger slik at opplevelsen blir best mulig. Utstillingens elementer inklusive romdefinisjon er belyst etter dets hierarki, som er basert på formidlingen. Tekster og objekter har god tydelighet i rommet og/eller området, og lyset leder publikum naturlig gjennom utstillingen. Objektenes detaljer, strukturer og farger er ivaretatt ved omhyggelige utprøvinger og plassering av lyskildene, sier han.

Objekter i montere er belyst fra innsiden. Dette reduserer visuelle forstyrrelser fra uunngåelige fingermerker og støv på glass, fjerner refleksjoner fra den fysiske beskyttelsen, samt gir muligheten for god besiktigelse og gode bilder. Ut- og innganger er markert og leder publikum i ønsket retning. Den eksisterende infrastrukturen ble i stor grad brukt på ny. Dette ga fordeler ved det ble kortere monteringstid og mindre materialforbruk. Dette igjen ga mindre kostnader, og museet fikk dermed gjort mer innenfor budsjett. Det ga også færre begrensninger for publikum under rehabiliteringen, og museet var åpent under hele prosessen.

– Utstillingens innhold og historie stiller krav til hvordan lyset virker og påvirker. Det stilles også store krav til plasseringer av lysutstyr og de elektriske installasjonene på grunn av de begrensninger bygget og utstillingen gir, ettersom dette er nytt lysdesign og ny belysning i en eksisterende utstilling, og ikke en utstilling som skulle endres. Museet har flere områder og objekter som er naturlig å fremheve ved bl.a. å skulpturere med lys, noe som har gitt objektet eller området et spennende uttrykk og et miljø som det er godt å oppholde seg i. Alt av lys er finjustert i forhold til hverandre, og har gitt objektene sin naturlige plass i hierarkiet. Det er generelt brukt varmt lys på objektene, ca. 2700 K, som jobber veldig bra mot farge og opprinnelse og som skaper det naturlige miljøet som var ønskelig. Vegger og tekster generelt har fått lys med fargetemperatur 3000K, sier Brendløkken.

Vil du lese hele artikkelen? Artikkelen er publisert i Magasinet Lyskultur 04/2017, og finnes på utvalgte Narvesenutsalg i tillegg til digital utgave for abonnenter og medlemmer av Lyskultur. Les magasinet digitalt her.

Publikasjoner
lysveileder videobilde

Nå er lysveileder.no lansert!

Her finner du et komplett oppslagsverk over alle våre publikasjoner innen lys og belysning. Dette er en veileder i prosjektering av lys og belysning til nasjonale og internasjonale normer og standarder. Et verktøy for deg som prosjekterer, beskriver, leverer og installerer profesjonell belysning.

forsider_mag_2017
Publikasjoner

Årsabonnement på magasinet Lyskultur

Norges eneste spesialmagasin for belysningsbransjen. 
Les mer

Nyhetsbrev

Skriv din e-post i feltet nedenfor for å melde deg på nyhetsbrev fra Lyskultur.