Kerem_1280x800

Med mørket som alliert

Kerem Asfuroglu er en prisvinnende lysdesigner med en særlig interesse for mørke og byer om natten. Han står også står bak tegneserien “Dark Source – inspirational short stories which question our relation with light from a darker perspective.”

I “Dark Source” skriver og illustrerer Asfuroglu korte fortellinger om vårt forhold til lys og mørke. Asfuroglu er en av hovedforedragsholderne under Lysets dag 2018 og i den anledning fikk vi gjennomført et intervju med ham om hans forhold til lys, mørke og den nære fremtid.

Facebook Twitter LinkedIn Email

Dark-Source.png
“Dark Source” er en samling korte historier og kunstinnstallasjoner som setter spørsmålstegn ved vårt forhold til lys ut ifra et mørkere perspektiv.

Du er en mann med mange talenter; prisvinnende lysdesigner, lyskunstner og grafisk kunstner. Det fremstår naturlig at disse ulike interesseområdene låner inspirasjon til hverandre, men hvor ellers henter du inspirasjon og ideer?
En slags altmuligmann, jeg håper det vedvarer; det er en farlig ting å bli sittende fast i ett spor. Inspirasjon er noe smittsomt, noen ganger er den bemerkelsesverdig skjør, den kan komme fra en plakat på T-banen, duften av en forbipasserendes parfyme eller en hendelse som er så ubetydelig at den nesten ikke kan sies å ha skjedd i det hele tatt. I slike tilfeller er det bare snakk om sekunder før øyeblikket er over og inspirasjonen er som blåst vekk. I sånne øyeblikk kan tankene i hodet bli så øredøvende at eneste måten å få bukt med dem på er å skrive dem ned. Det fruktbare øyeblikket rett før skapelsen er både spennende og skremmende, fordi mulighetene er uendelige helt til du koker alle tankene ned til en konkret idé.

I dine fortellinger ser mørket ut til å ha stor betydning, en kan nærmest si at mørket innehar hovedrollen. Hvordan spiller denne vektleggingen av mørket inn på ditt arbeid som lysdesigner?
I kombinasjon med en narrativ blir mørket en mektig alliert, særlig hvis fortellingen dreier seg i retning av drama og personlighet. Dette er grunnen til at mørke har blitt benyttet som bakteppe for teaterbelysning helt siden starten. Jeg tror en av svakhetene med lys er at det noen ganger overvelder oss og overlater lite til fantasien. Jo sterkere lyset er, jo krassere blir skyggene. Mørket er fantastisk til å skjule ting og jeg tror mørkets styrke ligger i dets u-definerbarhet. Det er balansens alkymi. Lys er en kombinasjon av lysstyrke og mørke, men nesten alle kulturer og språk har en tendens til å prioritere lysstyrke som lysets hovedkvalitet, mens de glemmer at både ekstremt sterkt lys og mørke kan være blendende. Det er rett og slett vanskelig å promotere mørke, særlig når det du selger er lys. Derfor krever formidling av mørke en sensitiv kommunikasjonsevne som er visuelt, verbalt og filosofisk velutviklet. Det er viktig for meg at omtanken for mørke manifesterer seg i mitt arbeid, uten det så kommer jeg ikke i mål.

Hvordan forholder dette seg til naturlig belysning og de ulike dagslys-syklusene i løpet av dagen?
Det er en rekke sykluser av lys og mørke både i løpet av dagen og natten. Naturlig lys er ufattelig rikt og allsidig, i stadig bevegelse: Dette skaper et krav til kunstig belysning at det skal gi en helt jevn respons. Det er også grunnen til at vår historie med belysning startet med alle kunstige lyskilders mor, bålet. Enten det skyldes vær, årstidene eller det å være innendørs: mørke er en bestanddel i dagen. Nyere studier viser hvordan manglende belysning i løpet av dagen og overfloden av lys om kvelden og natten påvirker oss. Selv om det ikke var vårt mål å utradere naturlig lys har dette blitt en konsekvens av vår livsstil og kultur. Det har en massiv innflytelse på vårt velvære og det biologiske mangfoldet rundt oss. Ikke på noe tidspunkt i historien har vi utsatt oss selv for så mye lys som nå. Bare tenk på våre mange kommunikasjonsenheter og arbeidsplattformer som avgir lys. Naturlig lys burde være rikt på naturlig natt, det er dette vi kommer fra, elektrisk lys er en nødvendighet, men klok bruk er også viktig.

Darc-Awards-Thropy.png
"Designet av den første Darc Awards trofeet i 2015, var inspirert av ideen om et smeltende stearinlys gjenopprettet i en robust industriell form."

Når du ser på hvordan belysning har utviklet seg fra tiden da vi samlet oss rundt bålet til de ofte overveldende opplyste byene i dag, hvordan ser du for deg fremtidens belysning?
Det ser lyst ut for fremtidens belysning - foruroligende lyst. Vi har beveget oss langt vekk fra den tiden da vi satt samlet rundt bålet for å søke ly fra mørket og det ukjente. Årtusener senere befinner vi oss overfor en langt mer skinnende uvisshet. Tiden da vi spesifiserte metallhalogen og lysrør blir nå mer og mer historie. LED-teknologi har slynget oss inn i 21. århundret, men har samtidig fengslet vår fantasi og kreativitet med sin lave kostnad og grenseløshet. Dette er grunnen til at fremtiden med LED-lys bekymrer meg. For hver eneste lyspære som blir byttet ut med LED vil vi garantert ende opp med mer lys enn det er behov for, med bruk av mer ressurser enn nødvendig. Faren er at vårt visuelle system er mer sensitivt overfor kontraster enn til absolutt luminans; vi er ikke flinke til å registrere forskjellen når våre omgivelser blir generelt mer opplyste. Det går en grense for mørke, men når det kommer til lysmengde så er det bare fantasien som setter grenser - “the sky is the limit” … bokstavlig talt. Dette er også grunnen til at jeg nå er på vei inn i et tettere samarbeid med International Dark Sky association (IDA) for å flytte kampen mot lysforurensing inn i den urbane sfæren.

Hvilken retning skulle du gjerne sett at utviklingen tok?
Den største styrken ved dagens lysteknologi, slik jeg ser det, er kontrollmulighetene. «Hva skjer med lyset over tid?» er et veldig viktig spørsmål som ikke er fullt ut utforsket ennå. Lysintensitet burde samsvare med karakter og frekvens på sosial aktivitet. Vi trenger at lyset tilpasser seg menneskers tilstedeværelse og behov. Der det er mulig bør offentlig belysning gi beboere og brukere en viss kontroll over belysningen. Ettersom alle byer før eller senere blir nødt til å oppdatere sin lysteknologi, vil kontrollsystemene spille en viktig rolle i hvordan vi benytter oss av innovasjonene. Dette gir oss en god mulighet til å forbedre nattaktivitet og økonomi som både appellerer til brukerne og reduserer energiforbruket. Dette er også noe av bakgrunnen for at jeg nå utvikler et samarbeid med Universitetet i Wismar (hvor jeg tok min master) som legger spesiell vekt på dynamisk belysning på offentlige plasser.

Hvordan vil du beskrive ditt drømmeprosjekt innen lysdesign?
Mitt drømmeprosjekt er å designe det mørkeste konseptet i et tett befolket offentlig rom, for å bevise at det er mulig. Hvis jeg fikk sjansen ville jeg ha elsket å utfordre reguleringer, engasjere nærmiljøer og kommuner, for å øke deltakelse og redusere lysforurensingen. De fleste lyskonsepter overpresterer ofte, av frykt for kritikk og juridiske konsekvenser. Persepsjonspsykologi er fortsatt ikke hensyntatt i mange reguleringer ettersom de fortsatt krever «enhetlige» standarder på en rekke variabler. Ikke minst er det fortsatt utilstrekkelig forskning som støtter teoriene om at lys forhindrer kriminalitet.

Jobber du for tiden med noen spennende kunstprosjekter som du kan si noe om?
Etter mer enn syv fantastiske år, er jeg nå i ferd med å forlate min stilling hos Spiers + Major. Det å være medlem av denne familien har vært en fantastisk opplevelse, og derfor er det vanskelig å ikke bli emosjonell. Men nå er tiden moden for å gå videre og prioritere andre ting i livet. Jeg håper å bli mer proaktiv på områder jeg tidligere ikke har hatt anledning til å dedikere meg fullt ut eller utforske grundig. En av de mest spennende av disse er å reise til Afrika i et samarbeidsprosjekt med The Vessel UK for å tilby opplæring i lysdesign og solcelleenergi i Gambia. Utfordringen med lys er som et tveegget sverd; mens den vestlige verden sliter med å håndtere lysforurensing som følge av overflod, er utbredt bruk av parafin en av de store farene i subsaharisk-afrika, som følge av underskudd. Uavhengig av hvor og hvordan, så håper jeg at jeg vil fortsette å utforske problemstillinger som berører og bekymrer meg.

The-night-scene.png
"Natten beskrives som mer enn bare en tidsperiode, det er en arena i bebor. Noen frivillig, andre mer uvillig, sammen utgjør vi denne nattlige scenen."

Publikasjoner
lysveileder videobilde

Lysveilederen - Norges største digitale oppslagsverk innen lys og belysning.

Her finner du et komplett oppslagsverk over alle våre publikasjoner innen lys og belysning. Dette er en veileder i prosjektering av lys og belysning til nasjonale og internasjonale normer og standarder. Et verktøy for deg som prosjekterer, beskriver, leverer og installerer profesjonell belysning.

Skjermbilde 2018-04-30 11
Om oss

Bli medlem i dag

Et medlemskap i Lyskultur gir en rekke fordeler. Blant annet kan du delta på våre mange kurs og arrangementer til en fordelaktig medlemspris. Du vil også få medlemspris på vår...
Les mer
forsider-magasinet_lyskultur-2018
Publikasjoner

Årsabonnement på magasinet Lyskultur

Norges eneste spesialmagasin for belysningsbransjen. 
Les mer

Nyhetsbrev

Skriv din e-post i feltet nedenfor for å melde deg på nyhetsbrev fra Lyskultur.