1

Norges Bank Kunnskapssenter

På Norges Banks Kunnskapssenter er lysdesignet en rød tråd gjennom et interaktivt spill, hvor deltakerne skal oppleve og erfare den økonomiske utviklingen – fra byttesamfunn til global økonomi. 

Facebook Twitter LinkedIn Email
Fakta om prosjektet
Norges Bank Kunnskapssenter
Norges Bank kunnskapssenter er et interaktivt besøkssenter, primært rettet mot skoleelever i videregående skole. Hovedtilbudet i senteret er en interaktiv spillopplevelse i fire akter, hvor deltakerne blir utfordret på å løse sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til Norges Banks virksomhet og historie.
Eier av prosjektet
Norges Bank
Lysdesign
Redlight Design AS
Hovedaktører i prosjektet
Sixsides AS, Hyper AS, Back AS, i tett samarbeid med Norges Bank.

Prosjektet er basert på en helhetlig opplevelse der lys spiller en svært sentral rolle for å skape stemning og dramaturgi gjennom spillets gang. Lyset benyttes i utstrakt grad for å påvirke deltagernes stemningsleie, i spennvidde mellom depresjon og økonomisk lykkerus. Prosjektet er innovativt med integrert innhold, design, lyd, lys og styring i en helhetlig symbiose som forsterker den romlige spillopplevelsen.

Kunnskapssenteret har et dynamisk lysdesign som er utviklet for å underbygge konsept, storyline og læringsmål for spillopplevelsen. Belysningsanlegget har flere grunnleggende visjoner, og skal dekke et vidt spekter av bruk. Lysdesignet understreker spillets dramaturgi og stemningsskifter, poengterer innhold og oppgaver, og leder de besøkende igjennom senteret med belysningen som en rød tråd gjennom fortellingen. Det dramaturgiske grepet i spillet skal bygge kunnskap om mikro- og makroøkonomiske sammenhenger ved å ta elevene med på en reise som bygger denne kunnskapen sten for sten. 

2
Foto: Eivind Lauritzen

Det er i prosjektet lagt tydelig vekt på integrasjonen mellom design og funksjon, noe som kommer godt til syne i lysdesignet. Spesialarmaturer er en usynlig del av belysningsanlegget, samtidig som det skaper en høy estetisk fremstilling. 

Lysdesignet er utviklet for å ivareta en fredet historisk bygning samtidig som man implementerer moderne teknologi. Den store pendelen i taket, som bærer innriss av kunnskapssenterets profilmønster, er laget av akrylblokker med innvendig LED og RGBW-lys. Det er i tillegg integrert mange små spottarmaturer som lyser opp taket i en varm hvit farge som fremhever byggets kvaliteter og den opprinnelige historiske arkitekturen. 

Frittstående montere som formidler sedlenes sikkerhetselementer har fått lagt inn lys som de besøkende selv kan aktivere med et enkelt kontrollsystem. Sedlene som står til utstilling er underbelyst med UV, slik at sikkerhetselementer som vannmerker og metalltråd vises. 
De uttrekkbare informasjonstavlene i akryl er lyssatt fra montrenes innside, og alt styres individuelt og er programmert slik at det får forskjellig plass i hierarkiet til bruken av rommet ellers. Goboer med et gjentagende mønster er hentet fra kunnskapssenterets designprofil for å gi liv til vegger og skape et helhetlig uttrykk. 

Belysningsanleggets funksjoner er delt i fire ulike grupper; museumslys, driftslys, spillmodus og nattlys. Museumslyset gir en dempet belysning med en behagelig atmosfære, med en statisk belysning som tilrettelegger for fri ferdsel mellom alle rom i museet. Driftslyset er laget for å gi mest mulig oversikt og tilrettelegge for vedlikehold. 

I spillmodus har lyset en viktig rolle for å skape stemning og dramaturgi gjennom spillets gang. Spillets fire akter tydeliggjøres via ulike fargesettinger og stemningsskapende materiell  i form av store bakgrunnsbilder. Lysdesignet forsterker aktskifter og stemninger gjennom scenografiske effekter og et dekorert lysdesign. Nattlyset er programmert for å forsterke effekten av det åpne bygget, og alle rom har på nattestid «litt lys», med armaturer dimmet til ca. 10 % for å gi et hint om at det er noe som skjer bak fasaden. Farget og rolig lys vil dessuten skiftes slik at forbipasserende opplever endringer hver gang de passerer bygget. 

3
Foto: Eivind Lauritzen

Universell utforming

Universell utforming har vært et sentralt tema under utviklingen av Kunnskapssenteret. Belysningsnivåene er beregnet i lysberegningsprogrammet DIALux evo, hvor kontraster er benyttet aktivt for å skape et område som er åpent og inviterende, men belysningen som en råd tråd gjennom utstillingen. Bygget er planlagt og gjennomført etter streng kontroll av regler og normer innen universell utforming. 
 

Fakta om prosjektet
Norges Bank Kunnskapssenter
Norges Bank kunnskapssenter er et interaktivt besøkssenter, primært rettet mot skoleelever i videregående skole. Hovedtilbudet i senteret er en interaktiv spillopplevelse i fire akter, hvor deltakerne blir utfordret på å løse sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til Norges Banks virksomhet og historie.
Eier av prosjektet
Norges Bank
Lysdesign
Redlight Design AS
Hovedaktører i prosjektet
Sixsides AS, Hyper AS, Back AS, i tett samarbeid med Norges Bank.

Nyhetsbrev

Skriv din e-post i feltet nedenfor for å melde deg på nyhetsbrev fra Lyskultur.